سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

فقر پدیده ای چند بعدی است ؛ از این رو ارایه یک تعریف جامع و دقیق از آن کار ساده ای نیست . سازمان ملل متحد مفهوم فقر را از چهار منظر رویکرد پولی – رویکرد توانمندی – رویکرد محرومیت اجتماعی و رویکرد مشارکتی مورد بررسی قرار داده است

رویکرد پولی معمولی ترین روش برای تعریف و اندازه گیری فقر است .

فقر به محرومیت از رفاه تعریف شده است .

 خط فقر :

عبارت است از میزان مخارجی که یک فرد در یک زمان و مکان معینی برای دسترسی به یک سطح حداقلی از رفاه متحمل می شود .

 

افرادی که به این سطح حداقلی دسترسی ندارند به عنوان افراد فقیر شناخته می شوند .

مسئله مهم در تعیین این خط , راهکارهای برآورد سطح حداقل رفاه میزان مخارجی است که برای دستیابی به این سطح مورد نیاز است .

لذا با توجه به روش های متفاوتی که برای تعیین سطح حداقل رفاه و مخارج لازم برای دستیابی به آن اتخاذ می شود . رویکرد های متفاوتی در تعیین خط فقر و به تبع آن برآورد خط فقرهای متفاوت شایع است .

 

فقر نسبی – فقر شدید , فقر مطلق و فقر قابلیتی از جمله دسته بندی های فقر به شمار می آید که البته هر یک تعارف جداگانه ای را به خود اختصاص داده است .

 

بطور مثال : در فقر قابلیتی , فقر مسکن , فقر خدمات اجتماعی , فقر سلامت و بهداشت سنجیده می شود . اما آنچه در موضوع فقر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد                               فقر مطلق یا فقر قابلیتی یا چند بعدی است .

 

فقر مطلق را می توان ناتوانی کسب حداقل استاندارد زندگی تعریف کرد . تعاریفی گوناگون در ارتباط با این حداقل استاندارد وجود دارد .

 

البته به طور کلی فقر مطلق به معنای نداشتن حداقل های معیشت است در حالی که فقر نسبی یعنی پایین بودن سطح زندگی نسبت به متوسط جامعه است .

 

فقر مطلق در واقع با چهار یا پنج شاخص سنجیده می شود که محور اصلی سنجش آن بر پایه درآمد افراد است یعنی میزان درآمدی که پاسخ گوی چند نیاز اولیه انسان باشد .

این میزان درآمد بر مبنای استفاده متعارف از خدمات بهداشت و درمان , آموزش – مسکن و تغذیه در سطح مشخصی تعیین می شود .

 

از این رو همه این شاخص ها بررسی شده در این نوع سنجش برای خود معیار و میزان معینی دارد .

بطور مثال تغذیه متعارف به تغذیه ای اطلاق می شود که حداقل 2 هزار کالری در روز برای هر نفر باشد .  البته مقدار تغذیه در سراسر جهان ثابت نیست و بنابر برخی ویژه گی های هر کشور بین 2 هزار تا 2هزار و 500 کالری تعریف می شود .

 

در ایران نیز این میزان 2 هزار تا 2 هزار و 200 کالری تعیین شده است . آموزش هم در میان این شاخص ها جایگاه مهمی دارد . آموزش متعارف از حداقل آموزش نظیر مدرک دیپلم در دبیرستان ها یا مراکز فنی و حرفه ای تعیین می شود . این موضوع اگر چه خود به طور مستقل قابل توجه است ولی می تواند برای پوشش رفع نیازهای اساسی و درآمد باشد .

 

محاسبه فقر مطلق در کشور به طور معمول به دلیل نبود آمارهای در آمدی اقشار مختلف بر اساس هزینه خانوار ها تعیین می شود .

کمبودها و نارسایی ها یی که در ظرفیت های جامعه از قبیل بهداشت و درمان , آموزش , فرهنگ و به طور کلی نحوه زندگی کردن افراد در بخش های مختلف جامعه وجود دارد را فقر قابلیتی می نامند .

 

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 99/4/20 ] [ 11:9 عصر ] [ غلامعلی عباسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

غلامعلی عباسی متولد 1340 دبیر بازنشسته زبان انگلیسی در شهرستان اردبیل هستم این وبلاگ دفتر یادداشت بنده است . هر مطلبی که به یادگیری بیشتر زبان انگلیسی کمک نماید و به نظر بنده مفید باشد در این وبلاگ جمع آوری نموده ام و با علاقه مندان به آموزش زبان انگلیسی به اشتراک گذاشته ام . در حد امکان منابع مطالب اعلام می گردد . امیدوارم مورد پسند و استفاده دانش آموزان و دانشجویان زبان انگلیسی واقع گردد .
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 150
بازدید دیروز: 83
کل بازدیدها: 275278