سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

کریستف کلمب در بازگشت از سفر جنوب آمریکا، آناناس را با خود به اروپا آورد. در آن زمان آناناس به‌عنوان یک میوه‌ی عجیب‌وغریب و خارق‌العاده شناخته می‌شد و فقط در مهمانی‌های خاص سرو می‌شد. اما امروزه پیداکردن آناناس در فروشگاه‌ها و خانه‌ی بیشتر مردم دنیا کار دشواری نیست. آناناس در آمریکای مرکزی و جنوبی تنها به‌خاطر مزه‌ی شیرینش شناخته نشد، بلکه فواید بی‌شمار و اثرات درمانی آن در رفع مشکلات گوارشی از جمله دلایلی است که باعث شد این میوه‌ی خوشمزه طی قرن‌های گذشته مورد توجه قرارگیرد. همراه ما باشید، امروز تصمیم گرفته‌ایم برایتان از خواص آناناس بگوییم .

حقایقی در مورد آناناس

  • آناناس می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانندآسم و دیابت کمک‌کننده باشد.
  • یک فنجان آناناس حاوی 82 کالری است و حدود 131 درصد از ویتامین C موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.
  • از آناناس می‌توان به‌عنوان طعم‌دهنده در پخت انواع کباب‌ها، شیرینی‌ها و سالادها استفاده کرد.
  • شاید بتوان آناناس را از معدود میوه‌هایی دانست که رشدش پس از چیده‌شدن، متوقف می‌شود (آناناس تا زمانی رشد می‌کند که بر روی درخت باشد)، به همین دلیل بهتر است آناناس‌های رسیده را برای خرید انتخاب کنید.

خواص آناناس

 

خواص آناناس بسیارند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات مختلف ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کم می‌کند. خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات به‌مدت طولانی خطرات ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی ناسالم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند آناناس خطر مرگ‌ومیر و ابتلا بهچاقی، دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. آناناس همچنین موجب تقویت مو و لطافت پوست می‌شود، انرژی را بالا می‌برد و در کاهش وزن مؤثر است. در ادامه، با دیگر خواص آناناس آشنا می‌شوید.

1. کاهش خطر ابتلا و پیشرفت تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا)

مصرف انواع میوه‌ها در رژیم غذایی (خوردن بیش از سه واحد میوه در روز) خطر ابتلا و پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد.

 

2. جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به بیماری آسم در افرادی که مقدار زیادی موادمغذی استفاده می‌کنند، پایین‌تر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه‌هایی مانند آناناس، انبه، پاپایا، زردآلو، کلم‌بروکلی، نعناع، کدوتنبل وهویج یافت می‌شود.

3. کاهش فشار خون

کاهش فشار خون، یکی دیگر از خواص آناناس است. افزایش پتاسیم خون با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند، می‌تواند به کاهش فشار خون افراد کمک کند. براساس تحقیقات انستیتیو بهداشت و تغذیه‌ی ملی، کمتر از دو درصد افراد بالغ در جامعه‌ی آمریکا روزانه حدود 4700 میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که مصرف پتاسیم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر را تا 20 درصد کاهش بدهد.

4. جلوگیری از سرطان

 

آناناس سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و به همین دلیل می‌تواند از شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری سرطان هستند، جلوگیری کند.

همچنین پژوهش‌های انجام‌شده از سوی دانشکده‌ی تغذیه‌ی دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی بتاکاروتن نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات دارند. تحقیقات صورت‌گرفته بر روی مردم ژاپن نیز نشان می‌دهد که رابطه‌ی معکوسی بین استفاده از رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن و امکان ابتلا به سرطان کولون وجود دارد.

وجود فیبر در همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نیز تا حد زیادی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده‌‌ی بزرگ را کاهش بدهد. براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که آنزیم بروملین و دیگر آنزیم‌های موجود در آناناس در درمان سرطان و کمک به کاهش عوارض جانبی آن (تورم دهان و گلو به‌دلیل شیمی‌درمانی) بسیار مؤثر است.

5. دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از طریق رژیم‌ غذایی فیبر بیشتری دریافت‌ می‌کنند، سطح گلوکز خون پایین‌تری دارند و دریافت رژیم حاوی فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز می‌تواند منجر به بهبود سطح قند خون، لیپید و انسولین شود. یک آناناس متوسط در حدود 13 گرم فیبر دارد.

دستورالعمل غذایی پیشنهادی از سوی انجمن تغذیه‌ی آمریکا نشان می‌دهد که میزان فیبر موردنیاز برای خانم‌ها بین 21-25 گرم در روز است که این میزان در آقایان به حدود 30-38 گرم در روز می‌رسد.

6. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر و آب موجود در آناناس از یبوست جلوگیری می‌کند و منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

7. تأثیر مثبت بر باروری

آناناس یک منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان است که تحقیقات تأثیر مثبت آن را بر باروری اثبات کرده‌اند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سیستم باروری و تولیدمثل آسیب جدی برساند و غذاهایی با آنتی‌اکسیدان بالا مانند آناناس برای جلوگیری از این اثر مخرب توصیه می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آناناس مانند ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی چون مس، زینک و اسیدفولیک از جمله ویژگی‌های خاص این میوه‌ی استوایی است که بر باروری زنان و مردان تأثیر مثبت دارد.

8. بهبود زخم و کاهش التهاب

بهبود زخم و کاهش التهاب، از دیگر خواص آناناس است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنزیم بروملین موجود در آناناس می‌تواند به کاهش ورم، کبودی، درد و کاهش دوره‌ی بهبود زخم ناشی از عمل‌های جراحی کمک کند. در حال حاضر، آنزیم بروملین در درمان و کاهش التهاب ناشی از تاندونیت (التهاب بافت‌های اطراف تاندون)، کشیدگی رباط و دیگر جراحت‌ها و آسیب عضلات کوچک مانند گوش، بینی و جراحی گلو یا تروما (هر نوع آسیب یا ضربه‌ی واردشده بر بدن انسان) نیز استفاده می‌شود.

9. سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در آناناس برای سلامت قلب مفید است. مطالعات نشان می‌دهند خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری در افرادی که روزانه 4069 میلی‌گرم پتاسیم مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از این میزان پتاسیم دریافت می‌کنند (1000 میلی‌گرم در روز) تا 49 درصد کاهش می‌یابد.

افزایش پتاسیم در رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به سکته، تحلیل بافت‌های عضلانی، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش شکل‌گیری سنگ‌های کلیوی دارد.

10. پوست

آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در آناناس وقتی به‌صورت خام یا پخته مصرف می‌شود، می‌تواند به بهبود آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی‌هوا و چین‌وچروک ناشی از آن کمک کند و منجر به بهبود بافت پوستی شود. همچنین ویتامین C نقش مهمی در شکل‌گیری کلاژن و حفاظت از ساختار پوست دارد.


[ یادداشت ثابت - دوشنبه 97/6/27 ] [ 8:53 عصر ] [ غلامعلی عباسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

غلامعلی عباسی متولد 1340 دبیر بازنشسته زبان انگلیسی در شهرستان اردبیل هستم این وبلاگ دفتر یادداشت بنده است . هر مطلبی که به یادگیری بیشتر زبان انگلیسی کمک نماید و به نظر بنده مفید باشد در این وبلاگ جمع آوری نموده ام و با علاقه مندان به آموزش زبان انگلیسی به اشتراک گذاشته ام . در حد امکان منابع مطالب اعلام می گردد . امیدوارم مورد پسند و استفاده دانش آموزان و دانشجویان زبان انگلیسی واقع گردد .
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 108
بازدید دیروز: 83
کل بازدیدها: 275236